Västerås flygplats logga
Västerås flygplats logga
Swedish English

Assistans vid funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet

Du förbokar assistans i samband med att du bokar flygresan. När du bokar flygresan är det viktigt att du berättar vilket särskilt behov av service du har, både när det gäller flygresan och i samband med ombord- och avstigningar samt eventuella byten på väg mot slutdestinationen.

För att resan ska bli så bra som möjligt för dig och för att vi ska kunna förbereda och tillhandhålla en fullgod service ber vi dig därför att ange om du:

  • behöver någon särskild service för hanteringen av ditt bagage
  • behöver någon särskild service för att komma till och från flygplanet
  • behöver någon särskild service för att komma ombord och stiga av
  • har hörsel- eller synbesvär som gör att du behöver assistans
  • medför ledarhund
  • har batteridriven rullstol med på resan – obs. kräver godkända batterier.

Mötesplatsskylt för förbokad assistans

Stockholm- Västerås Flygplats har en mötesplatsskylt för förbokad assistans/ledsagning. Skylten sitter till vänster precis innanför flygplatsens huvudentré. Vid skylten finns också en ringklocka. När du ringer på den kommer personal från passagerarservice och assisterar dig. Du förbokar assistansen när du bokar din flygbiljett.

Mer information

För ytterligare information är du välkommen att kontakta flygplatsen eller ditt flygbolag.

Flygplatsens kundservice telefon: +46 (0)21-80 56 00

Parkering

Parkering för personer med handikappstillstånd.

Klicka här för att läsa mer›

Att resa

Samlad information om att resa med funktionshinder.

Klicka här för att läsa mer›

Incheckning

Mer om vad som gäller incheckningen.

Klicka här för att läsa mer›

Bagage

Information om bagageregler.

Klicka här för att läsa mer›